Sabtu, 27 Februari 2010

Ke Bali (Hanya) Untuk Mati


cremation ceremony bali
Bade Ngaben Bali
Sebagai prajurit, Wayan Bamia bertugas hampir di separo Indonesia. Ia pernah mengabdi lima tahun di Bali. Menjelang purnawirawan, ia berbakti di daerah transmigrasi orang-orang Bali di Sumatera. "Di sini aku paling betah bertugas selama karierku,"katanya pada sang istri, wanita Cianjur, yang disuntingnya ketika ia bertugas di Bandung.

Pangkatnya terakhir letnan kolonel. Ia memutuskan tinggal di tempat terakhir ia aktif sebagai prajurit. "Daerah transmigrasi ini cocok buat aku," katanya lagi."Aku seperti berada di kampung halaman, hidup di antara rekan-rekan seumat, satu suku. "Ia beli sawah ladang di Sumatrea, memutar hidupnya sari prajurit jadi petani. Ia banting kemudi, dari memegang senapan ke menggenggam pacul. berkali-kalu ia bercerita kepada siapa saja ia jumpai, bahwa ia sangat bahagia.


Tapi semua anak-anak (ketiganya lelaki), ia kirim ke Bali. "Kamu harus sekolah di Universitas Udayana,"Ujar wayan kepada putera-puteranya."DI Bali banyak sanak saudara dan kerabat, kalian gampang minta pertolongan dan perlindungan jika dalam kesusahan. Puteranya yang berniat meneruskan kuliah di Yogya ia larang."Kita sudah punya Bali, untuk apa kamu ke Jawa ?" sarannya.



Sesungguhnya, Bamia memendam rencana rahasia, mengapa ia menyekolahkan anak-anak ke Bali."Pada akhirnya aku ingin ke Bali," ujarnya jujur pada istri. "Melepas kangen, kita bisa jalan-jalan menengok anak-anak. Namun tujuan utamaku, ada anak kita yang kelak tinggal di Bali, cari kerja di Bali, kawin di Bali. Dengan begitu suatu ketika kita bisa bersama mereka,"ujarnya."Aku ingin mati di Bali," bisiknya."Bagiku, di situlah tempat paling nikmat untuk mati."

Dulu, orang-orang Eropa memuji Bali sebagai sebuah firdaus terakhir yang harus dikunjungi sebelum mati. Tapi kini pujian itu tentu tak pantas lagi dilontarkan, kalau melihat Bali yang penuh sesak dan acak-acakan. Mana ada firdaus yang amburadul? Mulai banyak orang Bali Justru tidak ingin tinggal di Bali. Tapi kalau mati mereka tetap ingin di Bali. Adakah ini pertanda, Bali tak Pantas lagi untuk dihuni dan cuma cocok buat tempat mati?


Orang-orang Bali di perantauan semakin banyak. Mereka tumbuh menjadi masyarakat baru di Sumatera, Sulawesi, Kalimantan, Jawa. Sebagai suku minoritas, mereka tetap menjaga rasa kebalian, terus berusaha untuk sebisa dan sedekat mungkin menciptakan fisik dan jiwa yang Bali. Tentu banyak di antara mereka yang mati di tanah rantau. Namun jika mereka diberi kesempatan untuk memilih, mereka berniat seperti Wayan Bamia; mati di Bali. Tak apa ke Bali hanya untuk mati.


Mereka lebih suka diaben di Bali tinimbang di tanah rantau. Lihat Foto Ngaben Se DKI JAKARTA.  Kalau pun mereka mati mendadak, jenazah di kremasi, sedapat mungkin, nanti, mereka diaben di Bali. Mereka berniat menghabiskan hari tua di Bali. Mereka ingin, kalau nanti mati dan roh menjadi pitara, bisa tetap tinggal di Bali, dekat dengan anak cucu, dekat pula dengan roh nenek moyang. Mereka seperti menganggap, di tanah rantau, kendati dihuni oleh puluhan ribu orang Bali, disitu tidak ada cukup banyak roh leluhur. Mungkin bagi orang Bali rantau yang ingin mati di Bali, roh leluhur orang Bali hanya bersedia tinggal di Bali, tidak di Sumatera, di Sulawesi, Aceh, atau Ambon.


Tapi benarkah roh nenek moyang orang Bali tidak ada di Jawa, di Kalimantan, atau di Lombok? Jika orang Bali meninggal di rantau, kemanakah roh mereka? Apakah mereka melesat ke Bali? Jika roh-roh dan pitara itu semua numplek di Bali, siapa pula yang menjaga dan melindungi orang-orang Bali di rantau? Bukankah menurut kepercayaan orang Bali, roh-roh leluhur itu bertugas menjaga keturunan mereka?


Alangkah kuat daya ikat orang Bali pada tanah kelahirannya, sehingga kalau mati pun mereka ingin di Bali, kendati mereka sudah puluhan tahun di tanah rantau.Kita sebagai orang Bali sudah pasti cinta Bali "lovebali" (red)


Basa Basi Bali olih Gde Aryantha Soethama
Gambar adalah Foto pribadi dalam Flickr Sobat Lama

Kamis, 25 Februari 2010

SATUA MEBASA BALI : SIAP SELEM


kucing hitam misteri
Kucing Hitam Jantan
SIAP SELEM. ngiring mangkin ngawacen Satua Mebasa Bali. Ada katuturang satua I Siap Selem ngelah pianak ptiung ukud makejang pianakne siteng-siteng lan krencengkrenceng. Sakewala ada aukud ane paling cerike tusing mabulu. Sawireh panakne ento tusing mabulu nyantos ke kampid, adanina I Olagan.


 Memene keadanin Siap Selem duaning bulune selem, batisne selem lan cucuk mase selem. I siap selem saja anteng lan jemet pesan ngekehang panakne amah-amahan. Kacarita jani ada I Kuuk maumah di natah abesik ngajak I Siap Selem. I Kuuk ngelah masih ia pianak ane enu cerik-cerik.

Sedek dina anu, guleme peteng dedet tur ujane bales pesan. Duaning umahne I Siap Selem tuduhang, pedaleme panakne enu cerik-cerik ujanan. Duaning abuka keto laut I Siap Selem madunungan lan nginep di umahne I Kuuk tur baange I Siap Selem pules di paone. 


Petenge ento I kuuk tusing dadi pules-pules mapan I Kuuk ngrincikang naya upaya utawi ngeka daya apang dadi ngamah ben panakne I Siap Selem, panakne I Kuuk suba dot pesan ngamah ben panakne I Siap Selem sambilanga mamunyi kene : “Icang baang tendasne me, icang basangne me, icang seguk-segukne dogen me, icang batisne me. “ Dingeha kone pakrengkenganne I Memen Kuuk ajaka panak-panakne abuka keto teken I Siap Selem, duaning petenge ento I Siap Selem tusing pules.
Inggih Semeton wenten iklan akidik ngiring simpang ring Nakbalibelog - love bali, wantah warung online, sira sane seneng maadolan, suksma 

Suba lantas keto, dadi I Siap Selem ngeka daya tur mangunang panak-panakne buka papitu. “ Ih cai, nyai ajak makejang panak meme, I Kuuk suba siaga bakal ngamah I deweke ajak mekejang, ane jani lakar ja mulih makeber seka ukud apanga saru lan tusing dingeha teken I Kuuk. “Ditu lantas panakne ane paling gedena nyumunin makeber, berber, burbur suak.




 Dingeha munyin abuka keto teken I Kuuk, lantas ia matakon, “Ih Siap Selem, munyin apa ento? Mesaut I Siap Selem, “Oh ento, don timbul nonga ulung. “Buin makeber ane lenan, berber, burbur sruak. “Siap Selem apa ento ulung?” Masaut buin I Siap Selem..,”Don tiing ento men Kuuk. “Dadi telah kone suba panakne I Siap Selem makeber ninggalin tongosne nginep. 

Sakewala enu aukud I Olagan dogen. Dening ia tan makampid dadi keweh pesan memene. Ditu lantas I Siap Selem nuturin I Olagan. Cai-cai Olagan, tuahke saja nasibe tusing dadi kelidin, kene lantas Cai buka jani ngelah kampid tusing mabulu ane ngranayang cai tusing nyidang mekeber. Cai jani lakar kutang meme dini, cai lakar serung meme aji batu. Da pesan nyen cai pesu uli batune ene yen pet pada teka I Kuuk mai, sinah suba lakar ngamah cai. 

Kene abete masaut, inggih jero Wayan yening Jero Wayan jagi nadah tiang pocol-pocol jero, napi mawinan tiang puniki kantun cerik, ben tiange akidik, belig, tur pait makilit. Nah, pungkuran yening sampun tiang gede lan sampun tumbuh kampid irika wawu becik tur jaen ben tiange” keto kone pituturne I Siap Selem teken pianakne I Olagan. Berber burbur kresuak. 

Ningehang munyine ento buin I Kuuk matakon “Apa ento Siap Selem munyine gede pisan ?” Makelo tusing ada pesaut, tuah munyine I Olagan ane dingehe kauk-kauk. “Ija ya kalaine panakne I Olagan dadi munyin iane dogen dingeh. Beh ento jenenga munyi ane ibi sanja orahanga don timbul, don tiying, teken I Siap Selem. “Lantas nygjag panak kuuke makejang magarang nagih ngamah I Olagan. Duaning gageson tur pada magarang nagih ngamah I Olagan, ditu lantas ada nyagrep batu kadene panakne I Siap Selem nyantos kepus gigine. 

Di subane keto inget I Olagan teken tutur memene, tur mamunyi buka kene, “Ih Jero Wayan, yan dadi pangidih tiange, mangkin sampunang tadaha tiang duaning ben tiange kari belig malih pait. Pungkuran yan sampun tiang ageng, kampid tiang tumbuh bulu, rah tiange akeh, rikala irika rarisang sampun tadah tiang sapakayun Jerone!” Sesubane ada pangidih I Olagan buka keto satinut I Kuuk ngajak panak-panakne. Ditu lantas I Olagan pesing-pesingan lan baanga ngamah sewai apang enggalang gede, tur I Olagan urukakanga menek kaundage.

Kaceritayang jani suba kone gede I Olagan, bulunnyane samah ditu lantas I Kuuk ajaka panakne makejang nagih ngamah ia. Nadak kone ia I Olagan ngeka daya, tur mamunyi buka kene, “Inggih Jero Wayan mangkin ja nyandang tiang baksa, nanging wenten pinunas tiange ring Jerone, keburang tiang dumun ping solas mangda sumbreh getih tiange tur becik baksa Jero malih akeh keniang. Sesampune puput ping solas tiang makebur, rarisang sampun tiang baksa. “ Dadi belog tutut I Kuuk laut kakebur keburang I Olagan. Suba kone pin dasa I Olagan ka keburang, ane buin cepok kasangetang ngeburang kanti tegeh, sinambi panak-panakne I Kuuk magending, “Ber-ber ketiber I Olagan duweg makeber, berrrr…. 


I Olagan nambung ngalih memene lan nyaman adi tengah bete. Enggang bungutne I Kuuk kauk-kauk ngaukin memene. Mesaut memene I Kuuk, “Kenkenang men cai, nyai bas aluh tus bas enggal ngugu munyin I Olagan tusing pesan makeneh-keneh malu, jani awake payu kado, nah endepang deweke !”

Sedekang dina anu, I Siap Selem mejalan-jalan sambilanga ngalih amah disisin tukade. Ditu I Siap Selem ajaka panak-panakne masemu bingar saha magegendingan. “Ngik ngak ngik gigi pungak negor batu. “Dingeha pawalekne I Siap Selem uli selat tukad teken I Kuuk ditu pesu gedegne I Kuuk. Yadiastun keto, I Kuuk tusing ngidang ngorahang apa.
Pupulan Satua Bali olih I Ketut Keriana, M.p.d
Suksma antuk The Black Cat Arts saking *bcduncan

Selasa, 23 Februari 2010

Meditasi Seorang Ibu

Meditasi Seorang Ibu
Meditasi Seorang Ibu. sosok seorang ibu, bagaimanapun ia, sudah jelas sangat berjasa telah melahirkan kita di dunia ini. Tanpa ibu, roh kita tidak mungkin bisa melanjutkan perjalanan samsara di dunia. 

Bayangkan saja, kalau roh tidak lahir, padahal ia harus mengalami punarbhawa, bagaimana cara roh kita menebus dosa-dosa yang telah diperbuat pada masa yang lalu ?. maka seyogyanya kita patut menjungjung seorang ibu. Karena berkat pengorbanan dirinya, melakukan meditasi, tapa brata selama sembilan bulan berjuang melawan cobaan, deraan hina dan nestapa. Ia lakoni dengan jiwa yang tulus penuh ikhlas. 

Coba saja kita saja legowo. Betapa menderita ibu kita, ia berkorban, ia berkorban sedemikian rupa memelihara janin yang berada di tubuhnya, sampai waktunya kita lahir ke dunia. Selanjutnya, ia menjaga kita tetap hidup, supaya bisa terus menghirup udara pagi. Sehingga, sudah sepatutnya kita tak durhaka padanya. Walaupun ibu kita bersikap tak layak, tak berkenan di hati kita seyogyanya kita sebagai putranya memaafkannya, janganlah coba-coba melawannya, menentangnya. Bisa fatal akibatnya. 

Dulu, hiduplah seorang anak dari  keluarga miskin yang hidup penurut. Namanya, Ranu. Kalau disuruh ibunya, ia tak pernah membantah. Sehingga ia disayangi oleh kedua orang tuanya. Beranjak remaja, sifat itu tetap terpelihara. Semua orang sangat menyukai pribadinya yang sopan dan sederhana. Seiring waktu, Ranu tumbuh menjadi pemuda tanpan, kendati miskin, ia tetap dipuji oleh gadis-gadis sedesanya.

Suatu hari, ketika ia pulang dari menjemput ibunya yang berjualan di pasar. Ranu bertemu pandang dengan seorang gadis cantik putra saudagar kaya. Entah kenapa, sejak pertemuannya itu, putri saudagar kaya jadi tertarik dan jatuh cinta pada Ranu. Suatu ketika, sehari sebelum jatuh hari ulang tahunnya, putri saudagar kaya memohon pada kedua orangtuanya untuk diijinkan menikah dengan Ranu. Lantas, apa jawaban kedua orangtuanya?

“kalau boleh ayah minta, janganlah kamu menyukai Ranu. Ia dari keluarga miskin, nanti jadi beban keluarga kita, “ saran saudagar kaya pada putrinya.
“Andaikata ayah sayang pada Nawangsari, ijinkan Ranu sebagai hadiah ulang tahunku, restui nanda menikah dengan Ranu. Nanda sangat mencintainya….” Rengek putrinya memelas, sembari menoleh kearah bundanya.
Bundanya menggeleng.

“Sedikitpun Bunda tak mengijinkan…apapun alasanmu…”pungkas ibunya sengit.
Nawangsari menangis, bulir airmatanya membuat liuk sungai kecil dipipinya yang ranum.

“Baiklah, kalau Bunda tiada merestui. Biar nanda mati saja, untuk apa nanda hidup, kalau keinginan nanda yang satu ini tak terkabulkan….”sahutnya.
Kedua orangtuanya terkejut. Mereka tak ingin kehilangan putri semata wayangnya. Akhirnya, Nawangsari diijinkan menikah dengan Ranu, si pemuda miskin. Namun, dengan satu syarat Ranu tak boleh lagi tinggal di rumah orangtuanya yang kotor dan dekil. Ia mesti tinggal di rumah Nawangsari.

Pendek cerita, Ranu menikah dengan Nawangsari. Namun, pada pesta pernikahan mereka, Ranu tak didampingi oleh orangtuanya. Ia malu memboyong orangtuanya yang kotor dan kumal. Pernikahan pun berlangsung tanpa kehadiran orangtua Ranu. Ayah Ranu, sebenarnya berkeinginan ikut ke tempat pesta. Kendati Ranu melarangnya keras. 

Ia pun memaksa berangkat. Namun, pengawal ayahnya Nawangsari, atas perintah Ranu mencegatnya di jalan. Ayah Ranu sakit hatinya. Saking tak bisa menahan diri, ia lalu jatuh sakit. Tubuh ringkih itu, bertambah layu. Akhirnya, meninggal dunia. Semua itu karena sikap Ranu yang tak bisa membalas budi. Mengetahui sebab kematian suaminya, ibu Ranu jengkel, lantas mengutuk anaknya supaya masuk neraka, tak akan pernah menemui jalan sorga.


Benar saja kejadian itu, beberapa bulan kemudian, tiba-tiba saja Ranu sakit keras, lalu koma, tak sadarkan diri. Tubuhnya terbujur kaku. Istri dan mertuanya kebingungan. Apalagi, setelah ratusan tabib mumpuni tak mampu menyembuhkan Ranu.

Suatu hari, dalam perjalanan pasrah mencari obat, sampailah mereka pada pondok seorang Pendeta Sakti di tengah hutan belantara.
“Aku akan mengantarkan kalian pada orang yang memiliki obat manjur. Ia bisa menyembuhkan penyakit Ranu….”janji Pendeta Sakti.

Nawangsari dan kedua orangtuanya menurut saja. Mereka pasrah, membuntuti dari belakang. Cukup lama mereka berjalan, sampai akhirnya mereka berhenti pada sebuah pondok lusuh, kotor dan dekil. Pendeta Sakti mengajak mereka masuk ke dalam pondok. Nawangsari dan ibunya sabankali bersin-bersin, lalu menutup hidungnya menggunakan selendang. “Rumah siapa sih ? Kok, kotor dan jelek sekali ?”tanya batin Nawangsari.

Lalu dari pondok keluar seorang wanita tua. Mulutnya yang mengunyah sirih, dengan sopannya mempersilakan mereka duduk di balai-balai bambu yang sudah usang dan lapuk.

“Ibu, anakmu Ranu sakit keras. Ia sekarat sekarang “ ujar Pendeta Sakti.
“Akh ?!” pekik Nawangsari, begitu pula kedua orangtuanya. Ia tak menyangka ibunya Ranu masih ada. Bahkan terlantar tiada yang menemani.

“Biar saja, ia sengsara. Biar ia tahu, ia telah kukutuk agar masuk ke neraka. Anak durhaka semacam itu tak pantas dikasihani…” katanya lantang.
“Sekali lagi, ibu. Aku mohon maaf atas kekhilafannya….”
“Maaf, Tuan Pendeta. Aku tetap tak peduli …..”
Pendeta Sakti kebingungan, atas sikap bersikukuh ibu Ranu. Lalu ia mencari akal.

“Baik, baiklah… daripada ia sakit keras, mati tak bisa, hiduppun merana menahan sakit. Seyogyanya, agar ia terbebas dari sakit, ia diumpankan saja pada seekor harimau lapar,” ucap Pendeta Sakti.

Ibu Ranu tersentak. Betapa terkejut hatinya mendengar kata-kata Pendeta Sakti. Tanpa pikir panjang, ia lalu berkata, “Aduh, jangan Tuan Pendeta. Mohon janganlah Tuan mengumpankan anak saya pada harimau lapar, kasihani ia. Kendati sekarat ia tak pantas dikoyak binatang buas. Aku memaafkannya.”
Begitulah, sepulang dari rumah ibu Ranu, Pendeta Sakti memercikkan Tirtha Pabersihan dan Tirtha Penglukat Mala pada sekujur tubuh Ranu. Belum tetes air tirtha menyentuh bibirnya yang kuyu. Ranu sadar dari komanya. Ia berusaha duduk. Dan, meracau menyebut kedua nama orangtuanya.

Seminggu kemudian, Ranu sembuh sediakala. Dan, karena ibunya sebatang kara, atas nasehat Pendeta Sakti pada Ranu, ibunya sudah seyogyanya diajak tinggal bersamanya. Siapalagi yang pantas merawat ibu kandungnya yang sudah mulai ringkih ? Ranu setuju, ia pun menjemput ibunya. Mereka pun bahagia.

Demikian, betapa hebat khasiat meditasi seorang ibu yang selama kurang lebih sembilan bulan mengandung putranya, kata-kata pemaaf yang terlontar dari putranya adalah obat yang mujarab.
Kumpulan Dongeng Hindu olih Putu Sugih Arta

Senin, 22 Februari 2010

Satua Mebasa Bali : Joged Jaruh

budaya bali tarian joged
Tari Joged Bumbung
Ngiring mangkin lestariang Satua Mebasa Bali. Ngempengang koping kuusan suriak anake mabalih joged dibi sanja di wantilan banjar Umanyar. Anake mabalih ngedig-ngedig tangkah, tangkahne padidi, tangkah timpal-timpalne ngaukin jogede apang nyak jawata. 

Jogede jegeg-jegeg, bajang-bajang, moleh-moleh, manis-manis, oohh jaruh-jaruh. Pangawitne tiang sing nyak ajaka mabalih baan timpale, kewala kakapiserengin. Lek atine ngucingin. Nah kewala pang tawang, pang sing ningeh orte dogen, tiang nyak ajaka bareng, yadiastu buin mani semengan lakar ngantor.

Satua Mebasa Bali puniki kelanturang. Sekaa jogede ane lenan suba pepes tawang, ene kone joged ane paling buanga. Cara kebo matlusuk, tiang nyak paida milu mabalih. Saja, igel jogede lemuh, sledetne ngincang, elogan jitne aduuuuh, sing ja kasamping dogen, kewala nglawan arus. Bayu trunane kakilinin, kagargar, Buka ogar ulun atine, gining batise makita nyelepin kalangan apa buin deweke ngelah dasar bisa ngigel. Timpal-timpale ane suba maan ngibing, liunan sing bisa ngigel, liunan ngadokang jurus silat, serang atas serang bawah colak dini colek ditu, cokot kene cokot keto, pang nyak adung teken igel jogede ane limane sing rerenan grapa-grepe, ane angkukanne ngetal cenged, cara misi pir bangkiangne. Lacur, sing ada joged nyak nyawat tiang. Mirib penampilane bas kalem penampilan simpatik religius , sing jaruh, mawinan johina baan jogede. 




Makeh anake demen ring Satua Mebasa Bali. Yen ngedot kajawat, ubah penampilane apang ugal-ugalan cara preman, cara Gusti Gde Rai, ane mebalih di samping tiange, ane suba ngelesang rabi dadua, ane tangkah lengen tundune bek misi tato, ane uli tuni nigtig tangkah meled kejawat, ane uli tuni suriak-suriak ngemasin seret. Dane kajawat baan jogede. Kadropon, dane jag makecos ka tengah kalangane. Dugas jogede ngampuhin bangkiang danene, cunguh danene cara sikep nyander nyotot cunguh jogede. Iihh, jogede sing makelid, maekang bibihne laut masesep. Aduuuh, gining cunguhe, gining bibihe. 

Gusti Gde Rai caluh san ngarepin jogede. Jogede caluh san ngarepin ibing-ibingan Gusti Gde Raine cara suba maadungan, cara suba raket san mamitra. Sing ada tata susila rasane ane ngwatesin saparisolah sang kalih di tengah kalangane. Gusti Gde Rai tegakange di tengah kalangane lantas tegakina baan jogede. Dane matandang kisah-kisah nyungenget betenan cara nahanang sakit, daah duuh aduh-aduh. Suriake makuus. Poos tiange ngetel. Ngedot san.

Bungan jogede ane ngegel di uri bangun. Gambelane nabuhang tabuh telu palegongan, banban alon. Biasane, jogede ane ngigel paling uri, pasti joged ane paling melah, melah igel, jegeg goba, seksi tur pasti ane paling jaruh. Seksi lan jaruhne ene ane antos-antosanga baan anake mabalih.


Dugas jogede sig uri ene mukah lawang, saja jegeg san, cara goban bintang filem india . Paawakanne ramping nyempaka, bibihne – ane makenyem namtamin – manohara cara delima engkag, lengenne mapah biu, sledetne cara kilap nyander nuju sasih kartika, galak sakewala nayuhin.


 Uli igel mukah lawang nganti igel pasalin, ia gumana ngedengang karirihanne ngigel. Ia ngedengang tanjek tangkis tetangkepan igel legong keraton. Tindakan batisne cara pejalan Suprba nuut wowotan, asing atindak magoleran cara tayog apsarine di Gunung Kelasa rikala nangkilin Bhatari Giriputri. Kamelahan igelnyane nyiriang jogede ene madasar igel luung, paling sing, ene joged tamatan sekolah tari .

Satua Mebasa Bali puniki sampun becik. Disubane igel palegongane mapaletan, prajani gambelane masalin baan tabuh gegilakan, prajani anake mabalih jibrag-jibrag makuus masuriak. Jani jogede ngigel sing nuutin uger, ancog-ancog cara tari samba, ngelogang jit nuutin goyang ngebore Inul, ngelogang paha nuutin igel jaipongan, nglayak ngendig, ngonjolang buah tangkahne nyangkih gede, tur ane sing dadi kutang, ene, angkuk-angkuk buang. Jogede matindakan lakar nyawat di sisi kangin. 


I Karta, timpal tiange ane ituni maid ngajakin mabalih, inan bengale, jawata. Ia sing bisa ngigel kewala pongah ngentud ngatengahin kalangan. Igelne cara layangan kuangan angin sliag-sliog nagih ngedap, kecas-kecos cara dongkang pentil, srandang-srendeng cara kuluk tomplok montor. Ia tusing nyangtang panyacad anake ngorahang sing bisa ngigel, cutet pang maan niman cunguh jogede tur pang maan ngangkuk-ngangkukin joged. Mekelo ia ngibing kanti tundunga baan anake mabalih’ “suud Karta, suuuuuud…”.

Jogede buin nyawat dibucu kelod kauh. Jani I Konci ngibing. I Konci, bebotoh ceweke ene, mekelo dadi tanggun raos di desa duaning ia nelahang pamelin carikne anggona ngulurin mitran-mitranne cewek kafe ulih dauh tukad. Di tengah kalangane, I Konci sing kimudan melitang kamben jogede. I Konci sing ampatan melitang kambenne padidi. Jogede tan kimudan negak di pabinanne I Konci. Liman I Koncine grapa-grepe ngabag kene ngabag keto. Anake mabalih makocotan, kalangane magejeran.


Sig uri, Gusti Gde Rai ane enu majujuk di sampinge, ojoga baan jogede. Satonden jogede nyawat dane, jogede maan nyledetin tiang tur makekisi, “Beli Ngurah pasti sing inget kin tiang. Tiang Luh Sudiasih. Beli Ngurah nyak ngibing? “ Kememegan, makesiab, bengong tanpasaut tiang ngingehang raos jogede. Jogede makenyem. 


Angob tiang kapin kajegegan jogede ene. Beh, yen ene bakan anggon kurenan, lakar sayangang, lakar sineb di meten, tusing lakar baang magarapan. Saja Luh Sudiasih ene ? “ Patakone ene sanget san ngulgul dewek tiange. Tonden ilang kememegan tiange, Gusti Gde Rai saget suba di tengah kalangane kakampuhin baan jogede, cunguhne suba nyotot cunguh jogede. Luh Sudiasih ngelidang bibihne dugase nagih sesepa.

Dugas jogede nyledetin tur ngenyemin tiang ibusan, rasa mabruak empak carang ulun atine ngenehang legane lakar maan ngibingin bungan jogede. Uli tuni ngantosang galah kajawat pang maan ngibing, pang misi dote. Kewala disubane ia nyambatang adanne, disubanne pedas baan ngingetin, prajani sirna tanpawekas kenehe ngibing. 


Satua Mebasa Bali. Nyen juari tekening Luh Sudiasih, bungan sekolahe ane taen ajak akelas di SMKI. Nyen juari, ipidan pepes bakat tundikin jitne uli batan bangkune. Nyen juari, ipidan taen katangehang ngintip ia sedekan di wese. Dugase mara menek kelas telu, kemulan metu uli unteng kenehe, ia taen bakan kirimin surat cinta. Surate maan ja walesan, sakewala cintane tusing. Dugas ento, deweke marasa paling nista dadi manusa. Yen punduhang jlemane ane jele-jele, pasti iraga paling jele. 

Yen di neraka, entip nerakane deweke. Tumben nglabuhang tresna, tan dumade jag kakucingin sapisanan. Munyin surat pangwalesnyane tuah ja alus, sakewala alusnyane I sambel krinyi, lalah makeber ..” ….Ngurah diapin tiang tusing ngwales tresnan Ngurahe, da nyen Ngurah ngaden tiang gedeg teken Ngurah. Tiang tusing asin masanding ajak Ngurah, tiang jleme nista, engsapang dewek tiange….” Dugase ento tiang tusing nawang, dadi ia ngorahin tiang apang ngengsapang deweknyane. Tiang lasia tresnane sing katampi, yadiastu malaad sued di ulun atine, kewala makelo san nyisaang patakon di kenehe, ‘tiang jlema nista, engsapang dewek tiange..”, nista kenken, engsapang kenken ?


Suba telung tiban mapalasan ajak Luh Sudiasih. Dugas perpisahane di sekolahan, petenge ento, kabaniang deweke ngraos padaduanan ngajak ia. “Yadiastu ipidan Luh tusing nerima tresnan tiange, kewala pisereng keneh tiange apang Luh nimbang-nimbangin buin, kena nyen baan mabalik keneh Luhe “.


Satua Mebasa Bali. “Beli Ngurah…..” duh, cara rangsukin suaran sunari kapawanan kopinge ningeh Luh Sudiasih mabeli. Jerijin limane kagisiang. Macampuh rasane isin kenehe di patemon jerijine. “ Sujatine, keneh tiange sanget pesan nresnen beli”, tan pasangkan ia ngelut tiang, tan pasangkan ia ngeling. Muanne katandalang sig tangkah tiange. Tiang ngwales ngelut. Ia nungadah, peningalanne ane ludru ane nyrapcap mesuang yeh, nlektekang tiang. Gelutane sayan nekekang, lantas, ooooohhhh bibihne matemu. Makelo san.


Beli Ngurah”, raosne pegat-pegat nugtugang. “Tresnan beline lakar bekelang tiang ngentas kauripane ene. Uripe sayan panes rasaang tiang.  Ambahe sayan spirit rasaang tiang. Sabilang nindakang batis, tiang setata marasa katanjung, setata marasa tebek duin blatung. Tresnan beline lakar anggon tiang suluh rikala kapetengan, anggon tiang toya rikala bedak “. 


Nyangetang lingnyane. Tangkahe marasa beseg ulihan yeh paningalanne. Duh, edalem san.“Luh, nguda Luh ngraos keto. Sujati pesan keneh beline nresnen Luh, artinne beli makusara lakar nampingin Luh salawas kauripane. Beli sadia nyuluhin Luh rikala kapetengan, sadia nyiagayang yeh rikala Luh bedak. Urip beline serahang beli pinaka wala anggon ngetohin tresnan beline “.

Sayan tan kandegan lingnyane. Sayan nekekang gelutanne rasa sing dadi palasang. “Ne suba beli. Raos beline ene ane nyejehang tiang. Tiang sing asin tresnen beli. Tiang kalintang nista yen prade anggon beli kurenan. Tiang , tiang,…..” Nengil, mirib negtegang keneh. “Pajalan tiange nglempasin ajah-ajah agama. Tiang suba dadi istri simpanan pangede setonden beline ngirimin tiang surat cinta.


 Satua Mebasa Bali. Tiang beliange mobil, villa, kayange tamat lakar baange ngebossin perusahaan. Suba pindo tiang ngulungang beling. Lantas apa artin idup tiange, sajabaning dadi tekor surudan, dadi luhu. Nista san tiang, beli. Sabilang tiang kaduhkitan, surat beline ane melahang tiang nyimpen, baca tiang, anggon tiang panglimur, satmaka beli ajak tiang marerasan nyicipin manis-pait idupe, ngentasin aad-mancuh, dengkok-dengkil, selem-putih kauripane. Beli linggihang tiang cara dewa di plangkiran keneh tiange. Ngidiholas, johin tiang, johang ragan beline.

Da pleledanga ragan beline ane nirmala sig ukudan tiange ane kebekan leteh. Tiang mapamit beli Ngurah, tiang suba antosanga di sisi “. Tiang makita niman buin acepok, kewala ia saget suba keles uli gelutan tiange. Tiang bengong, kememegan, kebilbil, cara togog nyodog mapangsegan sing pesu munyi.

Kasuen-suen dingeh orta, pangedene ane nganggon Luh Sudiasih dadi pongan, dadi istri simpanan, tangkep polisi sedekan ia nyangkutin Luh Sudiasih di villane. Polisine kaatehang baan madunnyane ane nawang palakuan kurenane. 


Pangedene ento kasengguh korupsi. Pipis rakyate ane celeda sing ja abedik, liu san. Pangedene mapangkeng, villane kajuang, mobilne karampag, perusahaanne kalelang. Luh Sudiasih kalunta-lunta nglonte tan parunguan. Kudang anak muani kaden suba nyinggahin ukudanne. Luh Sudiasih kelangan luih, manadi luah ane ngundang anak muani apang malebleban ditu.

Mabekel bisa ngigel, ia lantas milu masekaa dadi pragina joged, joged jaruh.
“Mulih”. Ada anak nengkik di samping kopinge  ngeplakin palane. “Enden”. Ngawag bungute ulah masaut.
“Dadi enden ???? Jogede suba suud “.
“Aaaaaahhhhh……………”.

Da Nakonang Adan Tiange  Agung Wiyat S.Ardhi

Basa Basi Bali : Bali Sombong ?

Indah Pulau Dewata Bali
Persawahan Bali
Orang Bali sombong? Mustahil! Jika ada yang berani mengatakan orang Bali arogan, angkuh, ia bisa dianggap orang gila, tak paham Bali. Orang itu pasti Cuma melakukan pengamatan sepintas kilas. Seisi dunia mengakui, manusia Bali itu lugu, polos, sangat sederhana, koh ngomong , pendiam, malas bertengkar, suka mengalah. 

Mereka bahkan sering dinilai merendahkan diri, sangat low profile , sehingga acap kali kehilangan peluang untuk bersaing dan maju. Kalaupun toh ada satu dua yang sombong, itu pasti perkecualian. Jika bertemu dengan orang yang baru pertama kali dikenalnya, orang Bali menatap mereka dengan pandangan teduh, bersahabat, seolah-olah hendak menyampaikan, tak sesuatu pun perlu dicemaskan di Pulau Kahyangan ini.

Orang Bali menganggap kesombongan itu adalah musuh, karena itu harus diperangi dan dijauhi. Tapi benarkah orang Bali tak bisa sombong? Benarkah mereka selalu sukses menaklukkan musuh yang satu itu? Orang Bali itu bukan dewa. Jika mereka gampang tersenyum, tak berarti mereka tak mungkin merengut. Jika mereka orang-orang periang, tak berarti mereka terbebas dari sedih. Jika mereka masyarakat yang ramah, tak berarti mereka tak bisa marah. Mereka tak mungkin lepas dari suasana hati; sedih, gembira, dongkol, bahagia. Mereka juga sering diombang-ambingkan oleh rasa yang meletup-letup, sehingga mengekspresikannya dengan sikap meledak-ledak. Karena itu mereka tentu tak bisa sepenuhnya bebas dari watak sombong. Lalu, untuk urusan apa orang-orang Bali menjadi sombong? Apa yang membuat mereka menjadi arogan?.


Harta benda telah banyak mengubah sikap hidup orang Bali. Dulu kalau bepergian dalam kota, mereka bersepeda atau naik kendaraan umum. Melintas kedesa tetangga jalan kaki, sehingga ada cukup waktu untuk berhenti sejenak ngobrol ketika bersua kawan di perjalanan. Sepeda dan jalan kaki menjadi wujud penting untuk menyatakan rasa keakraban dan kekerabatan.


 Kekayaan kemudian membuat mereka dengan mudah punya motor atau mobil. Banyak yang sanggup beli mobil mewah, atau motor besar. Mereka mulai terbiasa pamer kendaraan di jalan-jalan. Mesin-mesin itu menjadi simbol gengsi dan pernyataan diri, memberi ruang untuk menyatakan diri lebih berkuasa, lebih diatas, dibanding yang lain. Orang kemudian mulai berteori, yang membuat orang Bali itu sombong adalah mobil dan motor, bukan tanah, tap pula emas dan permata.


Ini memang Cuma sepotong teori kesombongan, hanya spekulasi. Tapi mereka yang pertama kali datang ke Bali, terjebak ditengah kemacetan lalu lintas di Denpasar, atau pergi ke kota-kota kabupaten dan melihat anak-anak muda ngebut, tahu persis, teori kesombongan itu tak sepenuhnya salah. 


Para pendatang pemula itu sering tak habis pikir, bagaimana mungkin orang Bali yang dikenal santun itu merasa sangat berkuasa di atas kendaraannya. Mengendarai mobil mewah merekatampak mereka sangat bangga, begitu individualis. Mereka menjadi heboh ketika belanja di pusat-pusat perbelanjaan. Semakin mewah, kian mahal, kendaraan pribadi yang mereka pergunakan, kian merasa hebat mereka.

Jalanan dikhawatirkan menjadi pusat orang-orang Bali mengekspresikan kehebatan jati diri mereka. Dengan mudah mereka menutup jalan umum ketika mereka menyelenggarakan upacara adat dan agama. Seorang pecalang dengan gagah naik sepeda motor mengawali iring-iringan truk melasti ke laut dengan gamelan bleganjur . memacu kencang motornya, pecalang itu meniup sempritan terus-menerus, melambai-lambaikan tangan memerintahkan kendaraan lain didepannya minggir dan berhenti, memberikan jalan iring-iringan “suci” itu lewat. Padahal leluhur mereka mengajarkan untuk berdamai dengan lingkungan, seperti senantiasa diisyaratkan tat twam asi , filosofi yang sangat mereka banggakan.


Orang Bali tampaknya memang harus semakin hati-hati, karena masa kini semakin banyak benda dan peluang yang gampang membuat mereka menjadi kian sombong. Mereka harus terus waspada, agar kesombongan, musuh bebuyutan itu, tidak semakin merusak dan menguasai.
Basa Basi Bali olih Gde Aryantha Soethama

Sabtu, 20 Februari 2010

Satua Mebasa Bali : Ampah

Wayang Wong Bali
Satua Mebasa Bali
Kacrita ada pangangon sampi manyama ajaka pepitu. Niki wantah Satua Mebasa Bali. Gobanne masaih makapepitu lengar, ento awananne kaadanin I Lengar. Pangangone ento mekejang enu truna tur raket pesan manyama, saling tulungin, sagilik saguluk ajaka pepitu. Ane paling keliha makeneh ngalih anak luh lakar anggona kurenan.

Satua Mebasa Bali. Sedek dina anu makapepitu nganggur kumah I Mandalane. Ditu ia kacunduk teken pianak I Mandalane ane luh, ane nedeng truni, madan Ni Luh Layang, jegege ngenyudang keneh.
I Lengar paing keliha dot teken Ni Luh Layang. Ia lantas maekin I Mandala, tumuli ngraosang anake daa, lakar anggona kurenan.


I Mandala tusing cumpu mamantu teken I Lengar. Ia lantas ngeka daya apanga pianakne tusing makurenan ngajak I Lengar. Kenjekan dugase totonan ada lelipi mranen sedek mataluh, masebun di muncuk punyan buahe ane tumbuh di umahne. Ningeh munyin I Lengar paling keliha, lantas ia masaut," Ih cai Lengar, yen saja cai dot teken pianak icange, jani ada pangidihan icange teken cai. Isinin apang sida ja cai ngamatiang lelipine ane masebun tur mataluh di muncuk punyan buahe tenenan. Yen suba mati i lelipi, ditu cai lakar anggon icang mantu. Cai lakar antenang icang ngajak pianak icange, Ni Luh Layang".


Satua Mebasa Bali. Ban dotne ngelah kurenan, muah ampahne kaliwat, jeg inceg I Lengar paling keliha masaut," Nggih Bapa, tiang sanggup ngamatiang i lelipi tur nuduk taluhne. Sakewala da Bapa linyok teken janji".
I Mandala nyaurin,"Di kapan icang linyok teken munyi ten sekadi wayan giri".


I Lengar tusing taen teken daya upayan I Mandalane. Tusing buin matetimbang ngajak adin-adinne. I Lengar paling keliha gegison mongkod punyan buahe. Adi-adinne ngantosang di samping punyan buahe.
Sesubane I Lengar paling keliha neked di basetengahan punyan buahe, laut punyan buahe gejoranga. Lelipine tengkejut tur galak jeg nrojo I Lengar. Lelipine ngutil I Lengar paling keliha, mawastu ia mati. Sawanne ulung ka tanahe.


Satua Mebasa Bali. Ningalin belinne ngemasin mati, dadi makejang adinne mekeneh ngwirangang. Sakaadiri lantas mongkod punyan buahe praya ngamatiang i lelipi. Nanging lacur, makejang adinne ngemasin mati kena pangindrajalan I Mandalane. Ditu lantas I Mandala ngengkebang sawane nem diri. Ane adiri tuanannga nylempang di samping bungkil punyan buahe.


Kacrita suba sandikala ada anak truna madan I Widara teka kumah I Mandalane. Ia makeneh madik Ni Luh Layang. I Mandala masih tusing cumpu mamantu teken I Widara. Sawireh keto, I Mandala buin ngrincikang pangindrajala, sarwi ngraos. "Ih, anak truna, icang ngisinin keneh caine, sakewala ada pangidihan icange. Ene ada bangken anak lengar, mati coto lelipi, nylempang dini di samping punyan buahe. Icang ngidih teken cai, apang ngisidang bangkene ene laut tanem di semane. Sasubane cai pragat nanem bangkene, kala ditu cai lakar sakapang icang ngajak pianak icange, Ni Luh Layang".


I Widara masih ampah, tusing menyet kena daya upaya. Gegison ia malaksana negen bangken I Lengare, tumuli tanema di semane. Sasubane pragat nanem, ia laut mabresih, kenehne cager bakal antenanga ngajak Ni Luh Layang. Dugase I Widara nanem bangken I Lengare, I Mandala inceg nyemak bangken I Lengare ane lenan, tumuli pejanga sig tongos bangkene i tunian.
Pragat I Widara mabresih, lantas ia majalan nyujur umah I Mandalane. Teked jumah I Mandalane, I Widara ngorahang bangkene suba pragat matanem. I Mandala inceg mapi-mapi nureksa tongos bangkene, tumuli ngraos kene, "Yeh, orahang cai bangkene suba pragat matanem, kenken undukne dadi enu dini ?".
 

Satua Mebasa Bali. I Widara lek tur jengah, laut bangken I Lengare tegena abana ka semane. Sasubane pragat matanem, I Widara buin mabresih tumuli buin majalan nyujur umah I Mandalane. Dugas I Widara majalan ka semane, I Mandala buin ngedengang bangken I Lengare ane lenan, pejanga sig tongos bangkene itunian. Teked jumah I Mandalane, I Widara buin ngatonang bangken I Lengare enu ditu. I Widara buin ngincegang negen bangkene abana ka semane, laut tanema. Keto unduke bulak-balik, nganti bangkene makapepitu telah tanema di semane olih I Widara.

Dugas I Widara nanem bangken I Lengare ane kaping pitu, ia mitaen bangken I Lengare bangke sakti, suba matanem bisa mawali ka tongosne i tunian. Marasa teken dewek tusing nyidayang ngalahang bangken I Lengare, buina marasa dewekne kenyel cagcag-cigcig ka semane, ia lantas buung madik Ni Luh Layang.

 
I Widara lantas murang-murang laku, matinggal uli ditu. Keto unduk anake ampah, kadropon malaksana dulurin tuna pepineh tung kuang pangunadika, tan urugan nemu sengkala wiadin sakit hati.
Jaran Pondongan olih Sabha Sastra Bali Denpasar

Jumat, 19 Februari 2010

Renungan - Tuhan Maha Adil

Tuhan Maha Adil 

Awatara Hindu
Cerita Rakyat Bali
AWATARA. Ketika Tuhan datang sebagai Avatara, mengapa Tuhan tidak memperbaiki seluruh dunia ? Mengapa hanya memberkati sedikit orang ? Apa itu tidak ketidakadilan ?
Sad Guru menjawab, " Tidak. Mungkin saja kau merasa itu tidak adil tetapi Tuhan tidak pernah tidak adil. Tuhan tidak pernah pilih kasih. Akan Aku ceritakan suatu cerita."


Suatu hari Narada berpikir, "Ada sedemikian banyak keburukan di dunia dan Dewa Wishnu tetap saja diam. Bila Dia mengirim aku, akan kubimbing semua orang ke jalan yang benar." Dengan pikiran seperti ini dia mengunjungi Vaikuntha. Wishnu menerima Narada dan menanyakan alasan kunjungannya. Waktu Narada menyampaikan pikirannya, Dewa Wishnu berkata,"Baik pergilah ke dunia dan ajarkan bhakti. Aku sudah tidak peduli karena itu kau saja yang mengerjakannya." "Dihutan di dunia, kau akan menemukan seekor burung gagak bertengger di dahan pohon. Ulangi govinda tiga kali di depan burung gagak itu. Lalu kembali ke sini untuk bercerita apa yang terjadi kemudian. "


Segera sesudah Narada selesai menyebut govinda tiga kali, si burung gagak langsung menirunya dan tiba-tiba jatuh mati. Narada kembali dan melaporkan apa yang terjadi pada Dewa Wishnu yang segera menugaskan Narada untuk melakukan hal yang sama di hadapan burung kakak tua. Narada menurut, si burung kakak tua  juga meniru kata govinda tiga kali dan mati. Narada menjadi ketakutan dan melaporkan ini kepada Wishnu. Dewa Wishnu berkata," Tidak apa-apa, dan sekarang lakukan yang sama di hadapan seekor anak sapi yang baru lahir di kandang seorang brahmana. " Narada berkata, "Tidak Swami aku tidak mau. Bila anak sapi itu mati, Brahmana itu akan mengutukku." Wishnu berusaha supaya Narada pergi lagi. Narada akhirnya setuju. Dan anak sapi itu mati  juga. Narada lari tunggang langgang ke Wishnu dan sesudah bercerita menambahkan "Bila aku mematuhi kata-kata-Mu lagi, aku akan dikutuk selamanya." 



Wishnu lalu memohon dan mendesak Narada supaya mau melakukannya untuk yang terakhir kalinya dan berkata, "Bila ini terjadi lagi kau selamanya tidak usah mematuhi Aku lagi." Wishnu lalu menugaskan Narada untuk mengulangi govinda tiga kali di hadapan seorang pangeran yang baru lahir. Dengan enggan Narada memasuki istana raja. Raja itu mempersilakan Narada masuk dengan gembira, memperlakukannya dengan hormat dan memohon kepada Narada untuk memberkati putranya yang baru lahir. Meski Narada ketakutan tetap saja dia mengulangi govinda tiga kali di hadapan bayi itu. 

Tiba-tiba anak itu berkata, "Oh, rishi aku sangat berterima kasih kepadamu. Waktu aku menjelma menjadi burung gagak, kau memberi aku upadesa dan aku menjelma menjadi burung kakak tua, lalusebagai burung kakak tua kau memberi aku upadesa lagi dan aku menjelma lagi menjadi anak sapi. Lagi-lagi kau memberi aku upadesa dan aku menjelma lagi menjadi pangeran. Sesudah mendapat darshanmu aku merasa puas. Hormat kepadamu."

Mendengar cerita ini Narada merasa malu dan dia mendapat pengertian bahwa Tuhan tidak pernah berhenti membimbing manusia. Dia berpikir, "Bila seseorang bisa mencapai tingkat kehidupan yang lebih tinggi dengan hanya menyebut-nyebut nama-Nya tidak terbayangkan betapa  besar mahima-Nya. Aku tidak sadarkan hal ini. Aku mempermasalahkan Dewa Wishnu." Narada lalu ke Vaikuntha lagi dan dengan rasa penyesalan yang dalam dia menjatuhkan diri di hadaoan Dewa Wishnu dan memohon diampuni kesalahannya.

Kamis, 18 Februari 2010

Satua Mebasa Bali : Wayan Giri


Satua Mebasa Bali
Wayan Giri
SATUA BALI . Galahe sane becik puniki titiang Rare Angon Anak Bali Belog jagi ngaturang Satua Mebasa Bali. Kacrita ada dagang sate madan Wayan Giri. Sadina-dina ia mailehan ngadep sate. Semengan ia madagang di peken. Suba tengai ia madagang di tajen. Suba sanja ia madagang di lebuhne. Ia stata lais madagang. Sawireh ia madagang mudah. Anake ngadep sate aji satak. Ia bani ngadep aji satus. Kanti liu ia ngelah langganan. Mawinan ia dadi sugih.

Satua Mebasa Bali lanturang titiang . Nanging Wayan Giri anak pripit. Ia tusing lega makidihang. Yadin ada anak ngidih tulungan. Ia dadi ati teken anak tiwas. Pipisne petekina sesai. Sabilang peteng jangkutina. Kasugihanne anggona bebanggan. Dugas Reditene Wayan Giri keweh, sawireh tusing maan meli celeng mudah. Ia ngijengin kasugihan jumah. Katuju pesan pisanganne teka. Madan Pekak Lacur. Ia suba odah. Awakne berag tur daki. Kulitne kisut tur suba uban. Lima muah batisne suba enduk. Basangne lengkek tur sebengne layu. Ditu anake odah nagih ngidih nasi.
"Wayan ! Baang pekak ngidih nasi atemelosan ! Pekak suba tua, tusing nyidayang magarapan. Uli semengan Pekak tusing madaar."
Wayan Giri bangun uli pasarean. Lantas majujuk di undage. Sambilanga matungked bangkiang. Sebengne jenger tur jering makabkaban. Laut nunden anake odah magedi. 


"Ngudiang mai idih-idih ? Keto suba upah anake mayus. Enyen bakal maang ngidih ? Jani masan pada maal ".


Pekak lacur ngalingus magedi. Jengah pesan kenehne. Tusing ada idihina nasi. Wayan Giri enu negak di undage. Kenehne enu sempuut. Sawireh tusing ada anak teka bakal ngadep bangkung mati.
Buin kejepne teka Made Lara. Pajalanne nyeruyung, sawireh batisne enduk. Sebengne layu dudus, sawireh sebet pesan kenehne. Ngelah pianak sedekan gelem. Ia tusing ngelah pipis. Ditu ia ngorahang nyilih pipis.

"Beli Wayan ! Olasin tiang ngidih tulung. Baang tiang nyilih pipis. Anggon tiang meli ubad".


Semeton Rare Angon Anak Bali Belog Ngiring Mesatua Mebasa Bali. Wayang Giri buin bangun. Lantas matungked bangkiang. Sebengne jengat tur pedih. Muanne barak makereban. Limanne tudang-tuding buka anak buduh.
"Ngudiang mai nyilih pipis ? Kadena aluh anake ngalih pipis. Icang sesai tuyuh. Peluh pidit ngalih gae. Menyi dekil uyak abu. Selem denges dusdus andus. Enyen bakal maang nyilih ? Jani makejang sukeh".


Made Lara makilesan pesu. Buka tebek kenehne naanang jengah. Wayan Giri enu nongos jumah. Kenehne sayan keweh. Sawireh galahne suba tengai. Nanging tonden ada anak teka, bakal ngadep celeng mati.
Made Lara enu majalan di lebuhne. Saget kacunduk ngajak Pekak Lacur. Ditu ia pada nuturang dewek. Made Lara ngorahang dewek pocol. Ngidih tulungan teken Wayan Giri.


"Dadi ati pesan Wayan Giri. Tumben tiang nyilih pipis. Teka dadi atine tusing maang".


Pekak Lacur lantas masaut banban basangne seduk. Angkihanne angseng-angseng. Ngorahang dewekne masih pocol.


"Eda bas sanget ! Pekak masih keto. Tumben Pekak ngidih nasi. Nanging ia tusing maang. Ento awanan Pekak megedi. Wayan Giri mula brakapakan. Eda ento sangetanga. Eda ngaba keneh jelek. Jalan melahne alih. Eda nuutin Wayan Giri. Ngadep sate mudah-mudah, malakar celeng gelem muah bangkung mati".


Satua Mebasa Bali. Wayan Giri sayan udu. Sawireh liu anake nawang. Ia ngadep sate bebangkan. Mawinan suud ngadep sate. Jani ia madagang soto. Sesai ia nampah siap. Mabasa jaen tur ngulen. Nanging tusing ada anak meli. Sawireh kasengguh soto bebangkan.


Wayan Giri sayan inguh. Daganganne tusing patilaku. Tuyuhe tusing mapikolih. Yadin semengan yadin sanja setata udu. Kanti gelem ia naanang pocol. Jani ia tusing nyidayang bangun. Sesai ia aduh-aduh di pedeman.
Nuju dina Redite ia paling. Basangne marasa sakit. Linter-linter buka kilit. Peluhne pesu matah-matah. Glalang-gliling mapelisahan. Buka bakal mati kenehne. Ditu ia megelunan ka pisaga.


"Made, Made Lara ! Tulungin tiyang uyang. Pekak, Pekak Lacur ! Tulungin tiang paling. Adu,aduh,aduh... ! Basang tiange sakit. Duur tiange uyun. Awak tiange panes. Liman tiange ngejer. Batistiange ngetor ".


Prajani pisaganne teka. Made Lara ngaba boreh. Pekak Lacur ngaba simbuh. Muah asaban cenana jenggi. Wayan Giri nyelempang di plangkane. Made Lara ngurut batisne aji ngasabang cenana. Sasubane liu tur buket laut baanga Wayan Giri. Ditu ia ngangsehang nginem lolohe. Lantas pules maplekes. Made Lara muah Pekak Lacur enu nongosin Wayan Giri.


Satua Mebasa Bali Rare Angon Anak Bali Belog. Makelo suba Wayan Giri pules. Awakne suba segeran. Sakit basangne suba ilang. Jani ia ngrayang-ngrayang bangun. Lantas negak maplengek. Dapetanga Made Lara muah Pekak Lacur incuh ngayahin. Ditu ia ngeling mapangenan.
"Made muah Pekak ! Olas pesan nulungin tiang. Das-dasan pesan tiang mati, yening tusing maan pitulung. Tiang kapok masolah pripit. Uli jani tiang bakal masalin. Tiang bakal suud demit. Pipis tiange bakal anggon tiang matulung".
Wayan Giri nyalinin tingkah. Uli demit dadi bares. Demen nulungin timpal. Yaning ada anak odah, ia ngayahin aji laksana. Yaning ada anak tiwas, ia nulungin aji arta brana. Keto mula laksanan anake mapisaga muah menyama braya.

Pan Bagia Teken Pan Bonggan olih Sabha Sastra Bali, Denpasar.